Informații despre clienți

9 Ian 2019SuportNoutăţi

Articol preluat din Monitorul Oficial.

Conform OUG 114/2018, Fiscul poate cere acces la informațiile despre clienți, relații de afaceri și tranzacții.

Conform Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 114/2018, publicată în Monitorul Oficial în data de 29.12.2018, cu aplicare imediată, în anumite condiții, băncile, notarii, avocații, contabilii, asociațiile și comercianții sunt obligați să dea acces Fiscului la informații și documente în legatură cu clienții, relațiile de afaceri și evidențele tranzacțiilor. Scopul acestei reglementări este de a oferi Fiscului informații în legătură cu combaterea spălării banilor:

„Entitățile raportoare care intră sub incidenta legislației pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului pun la dispoziția organului fiscal central, la cerere, în cadrul termenului de păstrare prevăzut de lege, informații și documente (...)”, scrie în ordonanță, făcându-se referire la:

  • mecanismele și procedurile în baza cărora se aplică măsuri de precauție privind clientela;
  • identificarea clientului și a beneficiarului real;
  • evaluarea scopului și naturii dorite a relației de afaceri;
  • monitorizarea relației de afaceri;
  • evidențele tranzacțiilor.

Conform Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării terorismului, anumite entități trebuie să raporteze Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor operațiunile în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă este echivalentul în lei a 15.000 de euro. Raportarea trebuie făcuta indiferent dacă tranzacția este realizată prin una sau mai multe operațiuni ce par a avea o legătură între ele.

Entitățile raportoare sunt, în esență, următoarele persoane fizice sau juridice vizate de legislația prevenirii și combateri